تا اطلاع ثانوی تمامی سفارشات در واتساپ انجام میشود(کلیک کنید)

فیلتر پلاریزه چیست

فیلتر پلاریزه چیست و برای چه کاربرد دارد

فیلتر پلاریزه چیست

فیلتر پلاریزه چیست و برای چه کاربرد دارد؟

فیلتر ها در عکاسی صفحاتی از جنس شیشه ، پلاستیک و یا ژلاتین هستند که در قاب فلزی و پلاستیک فشرده و یا بدون قاب میباشند. این فیلترها در مقابل لنز قرار میگیرند و تغیراتی در کیفیت نور و یا عکس به وجود میاورند. اگر به سر لنز ها نگاه کونید متوجه شیارهای پیچ مانندی می شوید، این همان محل قرار گیری فیلتر است.

فیلتر ها انواع مختلفی دارند که برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. در این مقاله قصد داریم در مورد فیلتر پلاریزه و تاثیر آن بر روی عکس و یا فیلم صحبت کنیم.

شاید بتوان گفت فیلتر پلاریزه یکی از مهمترین فیلتر هایی باشد که باید بر روی لنز خود نصب بنمایید. فیلتر پلاریزه جهت نوری که دوربین شما میبیند را تغییر میدهد و بر روی رنگ ها نیز تاثیر میگذارد. میدانیم که نور میتواند در همه جهات و زوایای مختلف حرکت کند و به سطح اجسام برخورد میکند و دوباره به تمام جهات ممکن بازتاب میشود.

ولی در مورد سطوح غیر فلزی و به ویژه آب و شیشه این موضوع صدق نمیکند و امواج نوری بعد از برخورد با سطح این اجسام در یک جهت منعکس میشوند که به آنها امواج پلاریزه یا قطبی شده میگویند.

فیلتر پلاریزه از دو شیشه متحرک تشکیل شده است و اساس کار آنها جلوگیری از ورود امواج پلاریزهبه سنسور دوربین است و درنتیجه این امواج با استفاده از این فیلتر ها حذف میگردد.

قرار دادن یک فیلتر پلاریزه روی لنز مانند استفاده از یک عینک آفتابی پلاریزه روی چشمانتان است – شیشه پلاریزه مانع از عبور امواج نور تصادفی می شود و تصویر واضح تری ایجاد می کند

فیلتر پلاریزه

فیلتر پلاریزه چگونه کار می کند؟

سیاره ما از آب و هوا تشکیل شده است که این ذرات بسیار ریز هستند و در سطح هوا دیده می شوند، این بخارات و گرد های ریز در بعضی از مواقع تبدیل به گرد و غبار می شوند و در هوا معلق هستند از این رو در هنگام عکس برداری از سوژه ها ممکن است این ذرات باعث تاری عکس ها می شود.

مه ای که می بینیم نتیجه برخورد امواج نور با ذرات موجود در هوا است که باعث تصادفی شدن می شود. حتی در یک روز روشن و آفتابی، سوژه های دور می توانند توسط مه پنهان شوند. بهترین راه برای از بین بردن این مه، استفاده از فیلتر پلاریزه است.

استفاده از فیلتر پلاریزه می تواند اشباع رنگ را در تصاویر شما با کاهش انعکاس از آب، شیشه، برگ ها و سایر سطوح غیر فلزی افزایش دهد. علاوه بر این، استفاده از فیلتر پلاریزه به شما کمک می کند تا آسمان آبی عمیقی را در تصاویر خود ایجاد کنید. امواج نور آبی کوتاهتر از امواج قرمز و سبز هستند و باعث می شوند که آنها راحتتر پراکنده شوند.

با فیلتر پلاریزه می توانید این تاری را از بن ببرید و با کیفیت ترین عکس های ممکن را بگیرید.

انواع فیلتر پلاریزه:

فیلتر های پلاریزه انواع مختلفی دارد . دو نوع خطی و دایره ای برای لنز های دوربین عکاسی طراحی شده است . تفاوت میان این دوفیلتر پلاریزه به نحوه اصلاح امواج نور هنگام عبور از فیلتر اشاره دارند.

فیلتر پلاریزه خطی دارای یک لایه فیلتر می باشد و برای دوربین های DSLR , SLR استفاده می شوند که مشکلات نورسنجی و فوکوس خودکار را برطرف می کند.

فیلتر پلاریزه دایره ای دارای یک خط موج چهارم است که بر روی دوربین های دیجیتال کلاسیک یا مدرن نصب می شوند. تنها نقطه ضعف یک پلاریزه کننده دایره ای کاهش انتقال نور در مقایسه با یک پلاریزه کننده خطی است.

با توجه به محبوبیت دوربین‌های DSLR، تقاضا برای پلاریزه‌کننده‌های خطی به مرور زمان کاهش یافت و باعث شد که تولیدکنندگان فیلتر عمدتاً بر روی ساخت پلاریزه‌کننده‌های دایره‌ای متمرکز شوند.

فیلتر پلاریزه

اهمیت فیلتر پلاریزه در عکاسی از منظره:

با توجه به اینکه نور خورشید به تمام سطوح می تابد, در نهایت زاویه عکاسی شما ممکن است تغییر کند و ممکن است در صورتی که زاویه عکاسی مناسب را پیدا نکنید, تصویر شما کدر و بی روح شود. یک فیلتر پلاریزه پس از اتصال به جلوی لنز و چرخش در یک زاویه خاص، می‌تواند بیشتر نور بازتاب‌شده در یک صحنه را قطع کند و فوراً عکس‌های شما را با افزایش اشباع رنگ و کنتراست آن‌ها بهبود بخشد.

هنگام عکاسی از سوژه های دور مانند کوه ها، یک فیلتر پلاریزه می تواند به کاهش مه اتمسفر نیز کمک کند. بنابراین اگر تعجب می‌کنید که چگونه برخی از عکاسان موفق می‌شوند تا رنگ‌های غنی را در عکس‌های خود دریافت کنند، به‌ویژه وقتی صحبت از آسمان، شاخ و برگ و سوژه‌های دور به میان می‌آید، متوجه خواهید شد که آنها اغلب به شدت به فیلترهای پلاریزه‌کننده متکی هستند.

 

موارد استفاده از فیلترهای پلاریزه:

  • زمانی که میخواهید از اب عکس بگیرید میتوانید از این فیلتر استفاده نمایید که به شما کمک میکند تا از براق شدن سطح اب و تغییر رنگ پیدا کردن آن جلوگیری نماید و سوژه های داخل اب نیز واضح تر و شفاف تر دیده میشوند. زمانی که از این فیلتر استفاده نمیکنید رنگ آب تیره و رفلکت های ناخواسته بر روی سطح ای پدیدار میشوند.
  • زمانی که میخواهید از اسمان در طول روز عکاسی نمایید با استفاده از این فیلتر میتوانید اسمانی با غلظت رنگ ابی مناسب با کنتراست طبیعی را به ثبت برسانید.
  • هنگامی که میخواهید از اجسام پشت شیشه عکاسی کنید همیشه رفلکت های مزاحم بر روی شیشه ها قرار میگیرند و تصویر ناواضح از سوژه به ثبت میرسد. با استفاده از این فیلتر میتوانید از شر این رفلکت های خلاص شوید.

فیلتر پلاریزه

علاوه بر این موارد فیلتر پلاریزه میتواند از لنز شما نیز محافظت نماید و از لکه دارشدن عدسی جلویی لنز و از بین رفتن پوشش های موجود بر روی عدسی لنز جلوگیری نماید.

شما میتوانید فیلتر های پلاریزه را در سایز ها و برند های مختلف از فروشگاه تصویر گستر خریداری فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
phone۶۶۷۶۱۷۸۶ - ۰۲۱ formارتباط در واتس آپ