تا اطلاع ثانوی تمامی سفارشات در واتساپ انجام میشود(کلیک کنید)

عکس لانگ اکسپوژر

اموزش تکنیک نوردهی طولانی در عکاسی (Long Exposure)

عکس لانگ اکسپوژر

عکس لانگ اکسپوژر چیست؟

در چندین سال اخیر با به روی کار آمدن تجهیزات ، لوازم جانبی های و فیلتر های لنز با کیفیت و ارزان قیمت ، تکنیک عکاسی با نوردهی طولانی یا همان Long Exposure در بین مردم از محبوبیت بالایی بر خوردار بوده است. اگر چه از این تکنیک در هر دو محیط استودیویی و محیط بیرون استفاده میشود اما بیشتر برای عکاسی Landscape فوق العاده بوده. در این مقاله سعی داریم که آموزشی قدم به قدم را به شما یاد بدهیم تا هم با این تکنیک آشنا شده و هم بتوانید چنین عکس لانگ اکسپوژر را به راحتی به ثبت برسانید.

عکس لانگ اکسپوژر
عکس لانگ اکسپوژر

 

1 – محل مورد نظر را خوب بررسی کنید تا بتوانید عکس لانگ اکسپوژر بگیرید

زمان زیادی را صرف انتخاب محل کنید و در محل بخش ها و زوایای مختلف را ببینید حتی شاید نیاز باشد برای ترکیب بندی نیز بیشتر دقت کنید تا بتوانید عکس اکسپوژر مناسبی بگیرید و باز زمان بیشتری برای این موضوع بگذارید. چرا که در این تکنیک عکسی که ثبت می شود بسیار متفاوت است از آن چیزی که با چشم خود میبینید. بهتر است که در ذهن خود تجسم کنید و به دنبال هارمونی ها در ترکیب بندی باشید.

سعی کنید سوژه های در حال حرکت را در ترکیب بندی خود قرار دهید و مسیر حرکت آن ها را پیش بینی کنید. از قرار دادن خورشید در قاب خود اجتناب کنید. چه را که در این حالت با حرکت در قاب بخش عظیمی از عکس را Overexpose میکند و جزئیات زیادی را در عکس خود از دست میدهید که قابل بازیابی در ادیت نیستند. اگر دوست دارید که خورشید در ترکیب بندی شما باشد پس باید منتظر باشید در پشت ابری قرار گیرد.

2 – از سه پایه استفاده کنید

اولین و ضروری ترین تجهیزات که در این تکنیک استفاده میشود سه پایه است. چرا که در این تکنیک از سرعت شاتر های پایین استفاده میشود که تمام حرکات ثبت میشود به همین جهت برای داشتن عکسی شارپ باید از سه پایه استفاده نمود. دوربین را با سه پایه مانت کرده و در جای مد نظر قرار دهید. در واقع باید برای داشتن یک عکس اکسپوژر خوب از سه پایه های مختلف استفاده کنید.

عکس لانگ اکسپوژر
عکس لانگ اکسپوژر

3 – ترکیب بندی خود را در عکس اعمال کنید و فوکوس را قفل نمایید

بعد از این که ترکیب بندی خود را پیدا کردید بر روی سوژه مورد نظر فوکوس کرده و فوکوس خود را قفل نمایید. اگر در حالت دستی فوکوس میکنید دیگر نیازی به قفل کردن فوکوس نیست. اگر به حالت فوکوس خودکار فوکوس میکنید دکمه شاتر را تا نیمه فشار داده و بعد از فوکوس کردن حالت فوکوس را به صورت دستی تغییر داده. با این کار با فشار دادن دکمه شاتر برای گرفتن عکس دیگر دوربین فوکوس نکرده و فقل عکس را ثبت می نماید در این صورت دیگر مکان فوکوس تغییر نخواهد کرد.

ابتدا فوکوس را قفل کنید و در ادامه می توانید بهترین عکس لانگ اکسپوژر را بگیرید.

عکس لانگ اکسپوژر
عکس لانگ اکسپوژر

4 – نوردهی خود را تنظیم نمایید

در این تکنیک باید دوربین را در حالت دستی (M) و یا حالت تقدم دیافراگم (A/Av) قرار دهید. سپس میزان گشودگی دیافراگم خود را انتخاب نمایید ( معمولا برای عکاسی Landscape دیافراگم بین f/8 الی f/11 پیشنهاد میشود). بعد از آن عکس های تستی خود را بگیرید تا با تغییر تنظیمات به نوردهی مناسب برسید. برای گرفتن عکس لانگ اکسپوژر ابتدا نوردهی خود را تنظیم کنید.

برای اینکه از نودهی مناسب عکس خود مطمئن شوید حتما از نمودار هیستوگرام عکس خود را چک نمایید چرا که صفحه نمایش دوربین دقیق عمل نمیکند و بیش از اندازه روشن است. اگر دیدی که نمودار هیستوگرام عکس به سمت چپ (Underexpose) و یا سمت راست (Overexpose) رفته است نوردهی شما مناسب نبوده پس باید تنظیمات دیگری را انتخاب نمایید. بعد از این که نوردهی مناسب را پیدا کردید زمان آن است که سرعت شاتر را تا آنجا که مد نظر است پایین آورید.

 

5 – فیلتر ND را بر روی لنز خود قرار دهید

حال باید فیلتر ND را بر روی عکس خود قرار دهید. اگر فیلتر ND که بر روی لنز قرار میدهید بسیار قوی باشد و مثلا 10 استاپ، دیگر نمیتوانید از طریق منظره یاب و یا Live View کادر خود را نگاه کنید. نگران این موضوع نباشید چرا که اگر مراحل فوق را به ترتیب دنبال کرده باشید متوجه میشوید که شما قبلا ترکیب بندی ، فوکوس و نوردهی خود را انتخاب کرده اید. شاید شما چیزی در منظره یاب یا Live View دوربین خود نبینید اما دوربین همیه چیز را میبیند و ثبت مینماید. برای گرفتن عکس لانگ اکسپوژر نیاز به فیلتر nd  دارید.

عکس لانگ اکسپوژر
عکس لانگ اکسپوژر

6 – دوربین را در حالت Bulb قرار دهید

دوربین را در حالت Bulb قرار دهید چرا که این حالت به شما این امکان را میدهد تا با سرعت شاتر 30 ثانیه عکاسی نمایید. تنظیمات دیگر ( دیافراگم و ISO ) را در عکس های تستی خود تغییر ندهید. یکی از راهکار ها برای گرفتن عکس لانگ اکسپوژر استفاده از حالت بالب می باشد.

7 – عکس با نوردهی طولانی خود را ثبت کنید

زمان آن رسید که عکس با نوردهی طولانی خود را به ثبت برسانیم. اما سوالی که پیش می آید این است که سرعت شاتر را تا مدت باز نگه داریم؟ این موضوع آن طور که فکر میکنید پیچیده نیست. اول باید به یاد بیاورید که در عکس های تستی خود چه سرعت شاتری را در مرحله چهار انتخاب نموده اید. سپس با استفاده از عدد معرفی شده بر روی فیلتر ND نوردهی خود را جبران نمایید.

به عنوان مثال، اگر سرعت شاتر شما در عکس تستی 1/15 بود و از فیلتر ND 10 استاپی استفاده کردید باید سرعت شاتر را بر روی 60 ثانیه قرار دهید. نیازی به حل مسائل ریاضیات پیچیده برای این کار نیست ، کافی است که جدول تبدیلات را در اینترنت با استفاده از گوشی هوشمند پیدا کرده و از روی آن سرعت شاتر مناسب را انتخاب نمایید. در پایین جدول تبدیلات قرار داده شده است.

عکس لانگ اکسپوژر
عکس لانگ اکسپوژر

8 – نمودار هیستوگرام خود را دوباره چک کنید

بعد از این که سرعت شاتر خود را پیدا کردید و عکس خود را ثبت نمودید هیستوگرام خود را چک نماید. اگر نمودار شبیه به نمودار شات تستی بود عملیات با موفقیت انجام شده. اگر نمودار به سمت چپ یا راست کشیده شد سرعت شاتر را تغییر داده و دوباره عکس بگیرید. برای گرفتن عکس لانگ اکسپوژر تنظیمات دوربین خود را چک کنید.

عکس لانگ اکسپوژر
عکس لانگ اکسپوژر

حال بهتر است دوربین خود را در کوله پشتی خود بگذارید و به همراه فیلتر ND و سه پایه به محلی که می خواهید عکس بگیرید بروید و شروع به تمرین کنید. در قسمت بالا بهترین نکات برای گرفتن عکس لانگ اکسپوژر را بیان کردیم.

بهترین دوربین برای عکس لانگ اکسپوژر:

برای عکس برداری لانگ اکسپوژر، دوربین‌هایی با ویژگی‌ها خاص مورد نیاز هستند. برخی از بهترین دوربین‌ها برای این نوع عکاسی عبارتند از:

. Sony Alpha a7S III

با حسگر فول فریم با قابلیت افزایش حساسیت در شرایط نوری کم، این دوربین می‌تواند در شرایط نوری کم عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

Nikon D850

دوربین فول‌فریم نیکون D850 با رزولوشن بالا و کیفیت تصویر عالی، یک گزینه عالی برای علاقه‌مندان به عکاسی لانگ اکسپوژر است.

Canon EOS 5D Mark IV

دوربین فول‌فریم کانن EOS 5D Mark IV با کارایی خوب در شرایط نوری کم و قابلیت ثبت جزئیات دقیق، یک گزینه محبوب برای عکاسی لانگ اکسپوژر محسوب می‌شود.
عکس لانگ اکسپوژر

Fujifilm X-T4

این دوربین میرورلس از سری فوجی فیلم با حالت‌های عکاسی خاص و امکانات برجسته، یک گزینه معتبر برای عکاسی لانگ اکسپوژر است.

Sony Alpha a7R IV

دوربین فول‌فریم سونی Alpha a7R IV با رزولوشن بسیار بالا و امکانات پیشرفته، عکاسان حرفه‌ای را جذب می‌کند.
به طور کلی، هر دوربین با حسگر بزرگ، کیفیت تصویر بالا، و امکانات کنترل زمان بلند مناسب می‌تواند برای عکاسی لانگ اکسپوژر مناسب باشد. علاوه بر دوربین، استفاده از (سه‌پایه) و تنظیمات دقیق تر نیز در بهبود نتایج عکس لانگ اکسپوژر کمک می‌کند.

برای خرید فیلتر ND و گرفتن عکس لانگ اکسپوژر می توانید ، سه پایه ، کوله پشتی و دوربین با قیمت مناسب میتوانید به لینک های زیر مراجعه نمایید.

فیلتر ND

سه پایه عکاسی

کوله پشتی دوربین

دوربین عکاسی

 

5/5 - (1 امتیاز)
phone۶۶۷۶۱۷۸۶ - ۰۲۱ formارتباط در واتس آپ