تا اطلاع ثانوی تمامی سفارشات در واتساپ انجام میشود(کلیک کنید)

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV

در این مقاله قصد داریم تا نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV را به طور کامل برای شما شرح دهیم تا بتوانید دوربین مورد نظر خود را بهتر بشناسید تا بتوانید انتخاب بهتری را در بین دوربین های مد نظر داشته باشید.

مقدمه

سری 5D کمپانی کانن همیشه بین عکاسان از شهرت و محبوبیت بالایی بر خوردار بوده است. در سال 2005 کانن با طراحی EOS 5D اولین مدل از این سری را که یک دوربین فول فریم بود روانه بازار نمود. پس از آن در سال 2008 اولین دوربین فول فریم جهان با قابلیت فیلمبرداری یعنی EOS 5D Mark II را عرضه نمود که سر و صدای زیادی بر پا کرد و بسیاری از عکاسان و فیلمبرداران را به سمت خود کشید. چهار سال بعد با طراحی 5D Mark III گام بزرگی در سیستم فوکوسی دقیق تر و عکاسی در نور ضعیف با کیفیت بالا برداشت. در سال 2015 کانن با ارائه دوربین های 5Ds و 5Ds R اولین دوربین های فول فریم با 50.6 مگاپیکسلی را به جهان معرفی نمود. جدیدتری مدل از این سری دوربین 5D Mark IV نام دارد که با کلی ویژگی های جدید پا به میدان نهاده است که در پایین میتوانید خلاصه از این ویژگی ها را ببینید.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV در فروشگاه تصویرگستر.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV

  • مجهز به سنسور فول فریم CMOS از نوع 30.4 مگاپیکسلی
  • امکان عکاسی پیاپی با سرعت 7 فریم بر ثانیه و حالت عکاسی کم صدا
  • امکان فیلمبرداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه ، Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه ، HD با سرعت 120 فریم بر ثانیه
  • سیستم Dual Pixel CMOS AF با قبلیت فوکوس نرم و دقیق از طریق Live View در هنگام فیلمبرداری
  • دارای GPS , Wifi و NFC
  • صفحه نمایش 3.2 اینچی لمسی LCD با دقت 1.62 میلیمون نقطه
  • پردازشگر تصویر +DIGIC 6
  • 61 نقطه فوکوس مشبک نسخه II شامل 41 نقطه فوکوس صلیبی شکل
  • حساسیت EV -3 , و EV -4 در Live View
  • سیستم اندازگیری سنسور 150000 پیکسلی RGB+IR برای افزایش دقت AF و AE
  • دامنه حساسیت ISO 100-32000 با قابلیت گسترش تا محدوده 50-102400
  • بدنه ای از آلیاژ منیزیم و مقاوم در برابر گرد و غبار و رطوبت و طول عمر شاتر تا 150000 شات
  • دارای دو درگاه کارت حافظه یکی از نوع CF و دیگری از نوع SD
  • و ویژگی های بسیار دیگر

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV در فروشگاه تصویرگستر.

طراحی و ساخت

دوربین کانن 5D Mark IV بسیار شبیه به نسل قبلی خود یعنی 5D Mark III میباشد و ابعاد 5.9×4.6×3 اینچ را دارا است. این دوربین از بدنه ای بزرگ بهره میبرد اما به عنوان یک دوربین فول فریم بسیار راحت و خوش دست است حتی با قرار دادن لنزی مانند Canon EF 24-105mm f/4 IS II USM سنگینی و ناراحتی احساس نمیشود. بر روی بدنه گریپ چرمه مصنوعی قرار گرفته. از نظر وزن این دوربین نسبت به مدل قبلی کمی سبک تر بوده و وزنی معادل 890 گرم را دارا است. البته این میزان زمانی که لنزی را به آن متصل میکنید بر حسب وزن لنز قابل تغییر است.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV در فروشگاه تصویرگستر.

دوربین کانن 5D Mark IV

در بالا قسمت چپ Canon 5D Mark IV سوییچ خاموش روشن کردن دوربین با چرخ حالت های مختلف دوربین وجود دارد که عبارتند از دسته ای از حالت های خودکار به همراه مود دستی و سه مود مختلف دیگر. همانند دیگر دوربین های سری 5D این دوربین از فلاش بهره نمیبرد و باید فلاش اکسترنال به صورت جداگانه برای آن تهیه نمود که میتوانید در فروشگاه تصویرگستر فلاش مورد نظر را انتخاب و با قیمت مناسب خریداری نمایید.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV در فروشگاه تصویرگستر.

دوربین کانن 5D Mark IV

در قسمت سمت چپ نیز یک LCD نسبتا بزرگ برای چک کردن تنظیمات و مود های عکاسی و غیره.. کلید وایت بالانس ، کلید Drive AF ، کلید ISO ، کلید روشن کردن LCD همگی با طراحی مناسب در یک ردیف بالای LCD قرار دارند و دسترسی به آن ها بسیار سریع و راحت است. دکمه شاتر و M-Fn به همراه چرخ شاتر در بالا قرار دارد. این چینش برای کاربران کانن بسیار آشنا است.

دوربین کانن 5D Mark IV

در قسمت عقب دوربین منظره یاب اپتیکی در و صفحه نمایش ثابت 3.2 اینچی لمسی از نوع LCD با دقت 1.62 میلیون نقطه وجود دارد که برای Live View ، Playback و دسترسی به منو تنظیمات مورد استفاده قرار میگیرد. منظره یاب بزرگ و روشن است و به گفته کمپانی 100 میدان دید را پوشش میدهد. صفحه نمایش نیز با قابلیت لمسی خود استفاده از آن را بسیار آسان نمود و ویژگی هایی نظیر فوکوس لمسی در هنگام فیلمبرداری و عکاسی و را به آن اضافه نموده. دقت بالای این صفحه نمایش تصاویر را با کیفیت و دقت رنگ بالایی به نمایش میگذارد اما با این حال کانن براین صفحه نمایش قابلیت چرخش صفحه را لحاظ نکرده و صفحه نمایش ثابت است.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV در فروشگاه تصویرگستر.

دوربین کانن 5D Mark IV

در قسمت راست دوربین درگاه کارت حافظه وجود دارد که یکی از نوع SD/SDHC/SDXC و دیگری از نوع CF است. اما متاسفانه همانند دوربین های سطح حرفه ای نیکون مانند D850 و … از درگاه XQD بهره نمیبرد یا مانند دوربین کانن 1D X Mark II خبری از CF نسخه 2 نیست. اما کاربران 5D MarK III می توانند نیمه پر لیوان را ببینند چرا که برای خرید این دوربین دیگر نیازی ندارند تا کارت حافظه CF خود را با XQD عوض نمایند. همچنین در قسمت دیگر تگ NFC برای سینک شدن با گوشی هوشمند و تبلت وجود دارد و علاوه بر آن وای فای و GPS نیز برای این دوربین تبیعه شده است. 5D Mark IV عمل کرد خوبی را در ارتباط برقرار کردن با گوشی های هوشمند دارد و برنامه کاربری مناسب برای گوشی ها عرضه شده است. در قسمت چپ دوربین کانن 5D Mark IV پورت های HDMI و USB 3.0 وجود دارد و جک هدفون و مییکروفون نیز در این قسمت تعبیه شده است.تمامی این پورت ها با درپوش پلاستیکی پوشیده شده تا از نفوذ گرد و غبار در آن جلوگیری شود.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV در فروشگاه تصویرگستر.

درگاه کارت حافظه دوربین کانن 5D Mark IV

عملکرد

دوربین کانن EOS 5D Mark IV از نظر عملکرد نیز بهبود های بسیاری داشته که که مهم ترین آن دارای بودن سنسور فول فریم 30.4 مگاپیکسلی آن است که در مدل قبل 22.3 مگاپیکسل استفاده شده بود. فایلی که این سنسور به شما ارائه میدهد بزرگ تر بوده و بر روی نمایشگر های بزرگ و همچنین پرنت های بزرگ استفاده نمود و حتی در هنگام کراپ کردن تصاویر نیز مناسب است. البته درست است که این میزان در مقایسه با سنسور 50 مگاپیکسلی دوربین های 5Ds و 5Ds R کمتر است اما برای بیشتر کاربرد ها نرم افزار ها مناسب بوده.

5D Mark IV همچنین از پردازشگر جدید تر یعنی +DIGIC 6 بهره میبرد که در 5D Mark III از پردازشگر +DIGIC 5 استفاده میشد. حال Canon 5D Mark IV با استفاده از این پردازشگر قادر به عکاسی پیاپی با سرعت 7 فریم بر ثانیه خواهد بود که در مدل قبلی این میزان 6 فریم بر ثانیه بود. وجود سنسور و پردازشگر این دوربین نشان میدهد که این دوربین از رزولوشن و سرعت بالایی برخوردار است چه را که ما در عکاسی با شرایط نوری ضعیف به تور کامل به این موضوع پی بردیم. با استفاده از این دوربین ما توانستیم تایم لپس ، ویدئو نیز بگیریم و توانستیم کیفیت خیره کننده این دوربین را با چشمان خود ببینیم.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV در فروشگاه تصویرگستر.

دارا بودن ISO 100-32000 در مقایسه با محدوده حساسیت Mark III که در 100-25600 قرار داشت یک بهبودی خوب محسوب میشود که البته این میزان قابل گسترش بین 50 الی 102400 میباشد. در ایزو های بالا نیز میزان نویز ها کمتر بوده و تصاویر بسیار تمیز است. این موضوع سبب شده تا نظر عکاسان عروسی (Wedding) و عکاسان مناسبت ها و خبرنگاران به این دوربین جلب شود. 5D Mark IV یکی از معدود دوربین هایی است که میتوان آن را در استدیو و یا در عکاسی ورزشی با سرعت بالا به کار گرفت.

کانن همچنین در این دوربین از تکنولوژی محبوب خود یعنی Dual Pixel AF استفاده نموده است که امکان فیلمبرداری با این دوربین را بسیار آسان و در حد یک دوربین فیلمبرداری Camcorder میکند. این ویژگی در دوربین های کانن مدل 80D و M5 نیز بیش از این مشاهده شده بود که چقدر به فیلمبرداری از طریق Live View کمک می کند و فوکوس خود کاری به مراتب بهتر و نرم تری را از خود نشان میدهد.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV در فروشگاه تصویرگستر.

فوکوس لمسی از طریق Live View

فوکوس خود کار از طریق منظره یاب نیز بهتر شده و از سیستم 61 نقطه (41 نقطه صلیبی شکل) بهره میبرد و میدان دید آن بسیار وسیع تر شده است. این سیستم بسیار خوب عمل میکند اما دوربین هایی نظیر Nikon D5 و دوربین سونی A7 III عملکرد بهتری از خود نشان داده اند.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV در فروشگاه تصویرگستر.

عکاسی

نقد این دوربین با لنز EF 24-105mm بوده که یک لنز خوب محسوب میشود و محدوده فاصله کانونی خوبی یعنی از واید تا تله فوتو کوتاه را پوشش میدهد. اما این یکی از لنز های موجود در بازار است شما می توانید لنز های بسیاری با کیفیت های بالاتری را بر روی این دوربین سوار کنید. مانت این دوربین همانند دیگر دوربین های کانن از نوع EF است. با این حال لنز استفاده در این دوربین قادر به ثبت نتایج خوبی بوده است.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV

همانطور که گفته شد این دوربین از سنسوری با دقت 30.4 مگاپیکسل بهره میبرد که فایل هایی در سایز 6720×4480 پیکسل را میگیرد. ما دوربین را در حالت عکاسی RAW+JPEG قرار دادیم که JPEG روی گزینه Fine بود. دوربین کانن 5D Mark IV توانست عکس هایی فوق العاده با توناژ و رنگ با کیفیتی را همانطور که از یک دوربین کانن انتظار داشتیم به ثبت برساند. در هنگام تست خطا و یا مشکلی در فوکوس نداشتیم. حتی در عکاسی با سرعت بالا نیز این دوربین با دقت بر روی سوژه های در حال حرکت با سرعت بالا فوکوس میکرد. واقعا باور این موضوع که در عکاسی با Mark IV کسی رضایت نداشته باشد سخت است.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV در فروشگاه تصویرگستر.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV

در تست ISO نیز شاهد این بودیم که تا حساسیت 20000 عکس ها با کیفیت بالایی به ثبت رسیده اند. حتی در حساسیت 32000 نیز عکس ها از نویز کمی برخوردار بودند و این موضوع مارا سوپرایز کرد. در حساسیت های H1 (51200) و H2 (102400) عکس ها قابل استفاده بودند اما بهتر است که از این محدود اجتناب کنید. تا به این حال ما دوربین های فول فریم بسیاری را تست نموده ایم اما از نظر عملکرد در حساسیت ISO این دوربین بسیار عالی بوده است.

حساسیت های مختلف دوربین کانن 5D Mark IV

فیلمبرداری

واقعا نمیشود درباره سری 5D کانن حرف زد اما از فیلمبرداری آن حرفی نزد. بعد از این که دوربین 5D Mark II با عرضه خود کمک زیادی به فیلمبرداری نمود. بسیاری از فیلمسازان آن را به عنوان یک دوربین فیلمبرداری با کیفیت و مقرون به صرفه میدانستند.

دوربین کانن 5D Mark IV قابلیت فیلمبرداری 4K را دارا است که که این ویژگی از یک دوربین High-End در سال 2017 به انتظار میرود. همچنین تکنولوژی Dual Pixel AF این دوربین نیز به فیلمبرداری هرچه بهتر آن کمک شایانی کرده است. رنگ ها و نرمی حرکات در ویدئو بسیار فوق العاده بوده. اگر به دنبال فریم ریت بالا هستید به ناچار باید کیفیت فیلمبرداری را به Full HD و یا HD کاهش دهید که با این حال ویدئو های خوبی را می توان با این کیفیت ضبط نمود.

با این حال توقع یک دوربین فیلمبرداری حرفه ای را نمی توان از دوربین کانن 5D Mark IV داشت چرا که نمی توان از آن خروجی 4K را از طریق HDMI گرفت و مانیتورینگ و رکورد اکسترنال این دوربین به کیفیت 1080p محدود میشود. موضوع  منفی دیگر این است که فیلمبرداری با کیفیت 4K موجب کراپ شدن تصویر به اندازه قابل ملاحضه 1.62x میشود که این میزان از کراپ دوربین های APS-C کانن که معادل 1.6x و همین طور دوربین های APS-C نیکون که برابر با 1.5x است پایین تر است. و این وضوع به شدت در فاصله کانونی قابل نمایان است زمانی که از عکاسی به فیلمبرداری سوییچ میکنید. اما در کیفیت 1080p این موضوع مشاهده نمیشود و کراپی صورت نمیگیرد. شاید این موضوع کمی منطقی نباشد که دوربین فول فریمی در هنگام فیلمبرداری 4K ابعادی به مراتب کمتر از دوربین APS-C داشته باشد. اگر از آن دسته ار افرادی هستید که فیلمبرداری 4K را ترجیح میدهد بهتر است که دوربین هایی نظیر سونی a6300 و a6500 انتخاب نمایید که در هزینه نیز صرفه جویی میشود.

اما این موضوع چیزی از دوربین 5D Mark IV کم نمیکند چرا که ویدئو های ضبط شده با این دوربین از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV در فروشگاه تصویرگستر.

در داخل جعبه دوربین چه جیز هایی قرار دارد ؟

در داخل جعبه دوربین کانن  به همراه باتری و شارژ است. باتری این دوربین قادر به عکاسی تا 900 شات در هر بار شارژ کامل میباشد. این میزان خوب است اما با مقدار 1200 شات در دوربین D810 قابل مقایسه نیست. علاوه بر این ها یک دفترچه راهنمایی 700 صفحه ای به همراه یک دیسک حاوی نرم افزار های مورد نظر برای مدیریت فایل ها از جمله Map Utility که با GPS سازگار بوده و برای مدریت فایل به خصوص در صفر بسیار کمک میکند. یک CD دیگر در جعبه قرار دارد که توضیحات دوربین در آن وجود دارد.

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV در فروشگاه تصویرگستر.

آیا انتخاب خوبی است؟

بله، اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنبال دوربین فول فریم میگردد باید گیفت این دوربین انتخاب خوبی میتواند برای شما باشد و می تواند تمام نیاز های شما را چه در عکاسی چه در فیلمبرداری در زمینه های مختلف برطرف سازد. حتی این دوربین برای کاربران کانن نیز میتواند یک آپدیت بسیار خوبی باشد چه را که این دوربین با ویژگی ها و تکنولوژی های جدید و با کیفیتی پا به میدان گذاشته است. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنبال فیلمبرداری حرفه ای تر است گزینه های بهتر و ارزان تری نیز پیش روی شماست.

شما میتوانید این دوربین را از طریق سایت گروه تصویرگستر واردکننده و عرضه کنند محصولات صوتی و تصویری با گارانتی اصلی تهیه فرمایید.

5D Mark IV

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV در فروشگاه تصویرگستر.

منبع: سایت رسمی کانن

نقد و بررسی دوربین کانن 5D Mark IV

3.8/5 - (16 امتیاز)

نظرات (1)

رضا زاده

خیلی مفیدبودتشکرازسایت خوبتون

phone۶۶۷۶۱۷۸۶ - ۰۲۱ formارتباط در واتس آپ