تا اطلاع ثانوی تمامی سفارشات در واتساپ انجام میشود(کلیک کنید)

فیلتر ND چیست

فیلتر ND چیست و برای چه کاربرد دارد

فیلتر ND چیست

فیلتر ND چیست و چه کاربردی دارد؟

فیلتر ها در عکاسی صفحاتی از جنس شیشه ، پلاستیک و یا ژلاتین هستند که در قاب فلزی و  پلاستیک فشرده و یا بدون قاب میباشند. این فیلترها در مقابل لنز قرار میگیرند و تغیراتی در کیفیت نور و یا عکس به وجود میاورند. اگر به سر لنز ها نگاه کنید متوجه شیارهای پیچ مانندی می شوید، این همان محل قرار گیری فیلتر است. فیلتر ها انواع مختلفی دارند که برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. در این مقاله قصد داریم در مورد فیلتر ان دی و تاثیر آن بر روی عکس و یا فیلم صحبت کنیم.

اکثر عکاسان برای اینکه عکس بهتری را تولید کنند و بگیرند به دنبال خرید لنز هایی هستند تا کار آن ها را آسان تر کند. فیلتر های ND جزو فیلتر هایی هستند که در زمان شرایط نا مناسب نوری استفاده می شوند . در واقع شما ممکن است در مکانی باشید که می خواهید عکس برداری کنید اما نور کافی ندارید. ذر این شرایط می توانید از فیلتر های ان دی  استفاده نمایید.

فیلتر ND (Neutral Density)

فیلتر ND که از آن با عنوان فیلتر کاهنده نور نیز یاد میشود نوعی فیلتر است که با استفاده از آن میتوان از شدت نور وارد شده به درون لنز کاسته تا بتوان عکسی با نور دهی مناسب داشته باشیم. این فیلتر همانند عینک افتابی برای دوربین شما عمل میکند. فیلتر ND زمانی کاربرد دارد که شما نیاز به سرعت شاتر کم و یا دیافراگم باز مانند f/1.4 یا f/1.2 داشته باشید و شدت نور بسیار زیاد است. در زیر به مثال هایی برای استفاده از این فیلتر اشاره شده است.

  • هنگامی که میخواهید از تکنیک Long Exposure یا نوردهی طولانی در طول روز استفاده نمایید. این تکنیک به سرعت شاتر کم نیازمند است و با وجود کوچک کردن دیافراگم و پایین اوردن ISO در نور روز عکس Over Exposed یا به اصطلاح عکس سوخته ثبت میشود. در این صورت با ایتفاده از فیلتر ND میتوانید عکسی با نوردهی مناسب را در همچین شرایطی به ثبت برسانید.
  • در فیلمبرداری با دوربین DSLR نیز زمانی که میخواهید عکس با سرعت طبیعی را ضبط نمایید باید سرعت شاتر را دو برابر نرخ فریم فیلمبرداری قرار دهید. به عنوان مثال اگر با نرخ 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری میکنید باید سرعت شاتر بر روی 1/120 باشد. حال فرض کنید در زیر نور خورشید میخواهید فیلمبرداری با عمق میدان کم را انجام دهید در این صورت نیازمند این هستید تا از فیلتر ND استفاده نمایید تا به نوردهی مناسب برسید.
  • استفاده از فیلتر ND به محیط بیرون ختم نمیشود و در استدیو نیز گاه از این فیلتر استفاده میشود. هنگامی که در استدیو میخواهید عکس با عمق میدان کم را به ثبت برسانید و فلاش شما از تکنولوژی HSS پشتیبانی نمیکند در این صورت نیز باید از فیلتر ND استفاده نمود.
فیلتر ND چیست و برای چه کاربرد دارد
تکنیک Long Exposure با فیلتر ND و بدون آن

البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که فیلتر ان دی به هیچ وجه بر روی تناژ رنگی عکس شما تاثیری نخواهد گذاشت و فقط بر روی نوردهی تاثیر گذار است. و برای تهیه فیلتر ND حتما به سایز فیلتر لنز خود نیز توجه فرمایید. فیلتر های ND نیز دارای قدرت های متفاوتی میباشند و که معمول ترین آنها ND2 , ND4 و ND8 با تیرگی ثابت هستند که به ترتیب 1، 2 و 3 استاپ نور را پایین می آورد.

کاربرد فیلتر ND:

عمق میدان کم محیط روشن:

در محیط های عکاسی معمولا شاهد این مورد هستیم که هر چه نور عکس بهتر باشد تصاویر بسیار بهتری گرفته می شود. اما اگر بخواهید در فضای بیرون عکاسی کنید شاهد نویز های نوری می شوید. از این رو می توانید از لنز ND برای عکاسی در عمق میدان کم و با محیط های روشن استفاده نمایید. با کمک این فیلتر می‌توانید عمق میدان کم و فوکوس انتخابی را در شرایطی داشته باشید که فراتر از قابلیت تنظیم سرعت شاتر دوربین باشد.

عکاسی با کندترین سرعت شاتر:

مهم نیست که دوربنی شما چه مارکی و با چه سرعت شاتری باشد. زمانی که از فیلتر ND استفاده نمایید می توانید با کمترین سرعت شاتر بهترین عکس ها را بگیرید.

با این فیلتر، نور کمتری وارد دوربین می‌شود و می‌توانید سرعت شاتر را بدون نگرانی از روشن شدن زیاد عکس، افزایش دهید.با کاهش سرعت شاتر، هر جسم متحرکی که در تصویر باشد، تار می‌شود.

در حالت کلی، تار شدن تصویر چیزی نیست که عکاسان به دنبال آن باشند؛ اما اگر از سه‌پایه و این فیلتر استفاده کنید می‌توانید تصاویر جذابی خلق کنید که صحنه‌ اصلی آن ثابت و اجزای متحرک آن تار است. حتما شبیه این تصاویر را که از رودخانه‌ها و آبشارها ثبت می‌کنند، زیاد دیده‌اید.

مناسب برای عکاسی پرتره:

فیلترهای ND مخصوص نور کم، برای کسانی که عکاسی پرتره انجام می‌دهند بسیار محبوب است و می‌توانند پرتره‌هایی جذاب با عمق میدان کم ثبت کنند. عمق میدان کم، محبوب‌ترین افکت برای عکاسی از چهره است و نیازمند تنظیمات خاص دوربین است که بدون وجود فیلتر، باعث نورانی شدن بیش‌ازحد تصویر می‌شود.

مناسب برای فیلمبرداری:

قانون 180 درجه برای حرکت طبیعی می‌گوید، سرعت شاتر شما باید دو برابر نرخ frame rate  باشد. معمولاً این مقدار 1/50th  ثانیه با سرعت ۲۵ فریم بر ثانیه است. می‌توانید از این فیلترهای ND با نور کم برای جلوگیری از ورود نور بیش‌از‌حد به صحنه، هنگام قدم گذاشتن در نور بیشتر، موقع فیلمبرداری استفاده کنید. می‌توانید ISO را با توجه به نور بیشتر هنگام فیلمبرداری تنظیم کنید اما فیلترهای ND امکان کنترل بیشتر و نتیجه‌ی بهتر را فراهم می‌کنند.

تجربه کردن فیلترهای مختلف:

فیلتر ND ابزار فوق‌العاده‌‌ای است که می‌توانید آن را به وسایل عکاسی خود اضافه کنید. با توجه به توضیحات بالا می‌توانید بهترین فیلتر را برای هدف خود انتخاب کنید. اما اگر هنوز تصمیم دقیقی برای آن ندارید یا ممکن است در موقعیت‌های مختلفی برای عکاسی قرار بگیرد، می‌توانید از فیلترهای متغیر ND استفاده کنید.

با کمک فیلترهای متغیر می‌توانید نور را با میزان متغیری کاهش دهید و کاهش نور را با گام‌های مختلفی تجربه کنید. بعد از مدتی، تجربه‌ی لازم را در استفاده از فیلترهای ND کسب می‌کنید و می‌توانید با توجه به نیاز و تجربه‌ی خود، از فیلترهای ثابت استفاده کنید.

 

انواع فیلتر های ND:

فلیترهای Variable یا متغیر

فیلتر های ND متغیر همانطور که از نام آن ها پیدا است میتواند میزان قدرت خود را تغییر دهد که با چرخاندن المنت جلویی میزان قدرت آن را بین 1 تا 10 استاپ و یا بیشتر تغییر دهید. این نوع فیلتر ها از این نظر که نیازی به حمل چندین فیلتر ND نیست بسیار خوب است و همینطور در هزینه نیز صرفه جویی میشود. علاوه بر آن نیازی نیست این‌گونه فیلترها را از روی لنز باز کنید تا بتوانید فوکوس و کادربندی را تنظیم کنید. ما به شما این مدل را پیشنهاد مینماییم که در عین کابرد بالای آن و استفاده آسان بسیار مقرون به صرفه نیز میباشد.

 

فیلترهای ND Grad یا Graduated ND

این نوع فیلتر ها به گونه ای است که در یک طرفه آن تیرگی وجود دارد و میزان تیرگی آن به سمت دیگر کاهش میابد. از این فیلتر زمیانی استفاده میشود که به خواهید در عکس هم اسمان و هم زمین را با نوردهی مناسب داشته باشید و دیگر نیاز به گرفتن چندین عکس با نوردهی های متفاوت و ادیت آن های در فوتوشاپ نداشته باشید.

فیلتر ND چیست و برای چه کاربرد دارد
فیلترهای ND Grad یا Graduated ND

فیلترهای مربعی

فیلترهای ND با تیرگی ثابت و فیلترهای Graduated ND را می‌توانید با شکل مربعی نیز خریداری کنید. این‌گونه فیلترها را باید با استفاده از هولدر بر روی لنز نصب کنید. مزیت استفاده از هولدر و فیلترهای مربعی این است که خیلی راحت‌تر می‌توانید چند فیلتر را روی هم قرار دهید. علوه بر آن میتوانید از آن بر روی لنز های با سایز دهانه فیلتر مختلف نیز استفاده نمایید. این فیلتر ها گران قیمت بوده و همچنین هزینه جداگانه باید برای هولدر آن پرداخت نمود.

شما میتوانید فیلتر های ND را از فروشگاه تصویر گستر وارد کننده تجهزات تصویر برداری و صدابرداری با قیمت مناسب خریداری نمایید.

 

اولین نفری باشید که امتیاز می دهید
phone۶۶۷۶۱۷۸۶ - ۰۲۱ formارتباط در واتس آپ